Člověk je tvor vynalézavý a již v dávné minulosti přišel na to, že by si mohl usnadnit práci různým nářadím a posléze i stroji a mechanismy. K tomu, aby mohl využívat pohyb důležitých strojních součástí, bylo zapotřebí vymyslet a navrhnout například konstrukci převodového ústrojí, kde se mění otáčky hnaného a hnacího hřídele. Součástí různých převodovek a převodových mechanismů jsou i ozubená kola. Vynález ozubeného kola přinesl lidstvu značný pokrok, neboť umožňuje vytvářet bezpočet různých strojů a dopravních prostředků, bez nichž si dnes stěží dovedeme představit současný život. Zuby ozubených kol se nejčastěji vyskytují v podobě evolventního ozubení, tedy boky jednotlivých zubů mají tvar křivky zvané evolventa. Existují ovšem i jiné typy ozubení, například cykloidální.

ozubený převod

A teď si možná pokládáte otázku, jak se vlastně ozubená kola vyrábí, neboť vytvořit bok zubu přesně podle evolventního zakřivení zřejmě nebude jednoduché. V podstatě máte pravdu, protože výroba ozubených kol je celkem složitý proces a je nutné mu dobře porozumět. Jedním ze způsobů výroby ozubených kol je i frézování modulovou frézou. Modulovou frézu si můžeme představit jako nástroj, který vytváří mezery mezi zuby ozubeného kola, jejichž boky mají tvar evolventy. Obrobek je v tomto případě vsazen do dělicího přístroje a po zhotovení jedné „mezizubové“ mezery se obrobek v dělicím přístroji pootočí a frézuje se další mezera.

ozubená kola

Modulové frézy se takto nazývají proto, že se vyrábí v několika modulových sadách určených pro výrobu určitého počtu zubů. Není tedy nutné mít pro každý počet zubů jednu frézu, vystačíte jen s několika frézami pro velmi široký rozsah zubů ozubených kol. Nevýhodou tohoto způsobu výroby je však poměrně malá přesnost tvaru zubů, chcete-li naopak mít velmi přesný tvar zubů, musíte zvolit jiný způsob výroby – odvalovací frézou.